Älgar, advent, gratäng

Mitt bland alla julkort har jag gjort ett älgkort! En beställning på ett kort där mottagaren gillar jakt och skog. När jag inte har stämplar som passar brukar jag fuska lite och skriva ut från clip art, brukar bli sådär. Men denna älgen tyckte jag blev riktigt bra, jag skrev ut den på brunt papper så den bruna färgen från programet blev som lite skuggor, konturerna var svarta så den syndes bra ändå! Här ser ni resultatet!



Nu till advent har jag pyntat lite, inhandlade lite från Cult design häromdagen. Skulle kunnat köpt hela butiken om jag haft råd! Så mycket fint så man blir helt tokig, cult design må vara den smartaste, snyggaste inredningspåhittet. Såna oändliga variationer man kan göra. Jag har haft en hög vas som jag inte haft någon blomma i på länge, nu så hade de fått lock som passade dem, och fyllt dem med godis! O jag var ju tvungen o göra likadant =) Vasen är fylld med små chokladbitar från Marabou.



Eftersom jag tycker bocken är så söt och den äntligen hittat till mitt hem så måste jag lägga in en bild =)



När det var tjejkväll i Strömbergshyttan köpte jag små brickor att fästa runt ljusen på adventsljusstaken, jag köpte därefter fyra röda blockljus jag tänkte ställa på ett avlångt vitt fat från jelly bean, men det blev inte bra med brickorna på dem så det fick bli så hår istället....fråga mig inte hur jag ska lyckas ha det så här när ljusen ska brinna ner.... haha. Ljusstaken fyndade jag på Tivoli i Köpenham för 35 danska kronor, trodde de var felmärkta först!



I Fabriksbutiken Strömbergshyttan finns många fina saker, bl.a. härliga Boda Nova bestick, ett av mina absoluta favoriter när det gäller serveringsbestick är denna sked Flow, med sin raka kant framtill går det alldeles utmärkt att även fånga den goda såsen! Jag gillar också dessa burkar "Jul by Mannerstål" NU, men gjorde inte det när jag var där, därför köpte jag fyrkantiga plåtburkar, tror det är förra årets kollektion.
Flow serveringssked 31 cm BodaNova

Det var längesen jag bjöd på ett recept här inne, därför tänkte jag dela med mig ett recept på en jättegod annorlunda potatisgratäng. Med blåmögelost och deövriga grönsakerna får man en riktigt god gratäng! Receptet kommer från Buffé i somras. Jag brukar inte fräsa potatis och morötterna utan lägger allt i formen på en gång, funkar utmärkt!

  • 1 kg potatis
  • 300 g morötter
  • 1 ½ msk smör
  • 100 g sockerärtor
  • 80 g bladspenat
  • 140 g blåmögelost
  • 2 ½ dl matlagningsgrädde
  • Salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skär både potatis och morötter i skivor. Fräs detta i smör några minuter, samt salta och peppra under tiden. Strimla sockerärtor och spenat.

Smörj en ugnssäker form och varva potatis, morötter, sockerärtor, spenat och blåmögelost. Häll till sist över grädden. Gratinera gratängen i ca 40 minuter och täck gärna med ugnsfolie efter halva tiden.

Ha en trevlig kväll & helg, i morn ska jag börja julklappsinhandlingen, undra hur många som tänkt samma sak??


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0